Avoimestitutkien

October 2, 2009

Virtuaalimaailmat ja Second Life opetuksessa

Oma tapani on suhtautua aluksi melko kriittisesti kaikkeen uuteen. Näin kävi myös Second Lifen suhteen. Olin nähnyt SL:sta esityksen muutamissa seminaareissa, eikä alusta tehnyt kovin suurta vaikutusta. Kun sitten itse kokeilin sen käyttöä, yllätyin suuresti heti ensi hetkestä alkaen. Tunne siitä, että kontrolloin omaa hahmoani 3D-maailmassa, jossa vieraat hahmot liikkuvat ohitseni, oli uskomaton. Tunsin selvästi olevani osittain jossakin muualla kuin kotisohvalla. Minulla on ensimmäisessä elämässä melko tarkat reviirirajat – en pidä siitä, että minua tullaan fyysisesti liian lähelle, etenkään jos en tunne toista. Yllättävää oli, miten reagoin aivan samalla tavalla SL:ssa vieraiden hahmojen tullessa liian lähelle! Kun vierailin SL:n Hyde Parkissa, jossa oli pimeää, tunsin ihan oikeasti samanlaista pelkoa, kuin yöaikaan tuntisin pimeässä puistossa liikkuessani. Kokemuksellisesti parasta SL:ssa on ehdottomasti lentäminen! Kokemus lentämisestä auttaa myös hahmottamaan Second Lifen opetuksellisia mahdollisuuksia – siellä voi irtautua oikeasti niistä rajoitteista, joita todellisessa maailmassa on.

Alla olevassa kuvassa olen Second Lifen Trinity Collegen edustalla menossa katsomaan Kellsin kirjaa :)

Trinity College

Muutamia opetuskäytöllisiä nerokkuuksia SL:ssa ovat mielestäni seuraavat:

  • SL on erinomainen  sellaisten asioiden opetuksessa, joita on hankala hahmottaa ensimmäisessä elämässä esim. pienen kokonsa vuoksi – SL:ssa voidaan rakentaa havainnollisia malleja vaikkapa joistakin matemaattisista ilmiöistä, molekyyleistä, geeneistä…
  • Second Lifessa voidaan kokeilla asioita, joiden kokeileminen olisi mahdotonta, hankalaa tai liian kallista muuten (simulaatiot esim. laitteiden käytöstä, potilaan hoito sairaalassa, ydinvoimalan sisään kurkistaminen…).
  • Second Lifen avulla voidaan ylittää helposti maiden fyysisiä rajoja ja etäisyyksiä, ja siellä voidaan järjestää autenttisia opetustilanteita, joihin saadaan mukaan osallistujia eri puolilta maata tai  maailmaa. Näin voidaan tutustua eri kulttuureihin ja harjoitella vaikkapa vieraita kieliä.
  • Second Lifessa voidaan harjoitella simuloiden todellisen maailman projekteja, esimerkkinä talon rakentaminen ammattikoulun useiden eri opintolinjojen (LVI, sähkö, kirvesmies…) opiskelijoiden kesken, ja ammattikorkeakoulusta voidaan ottaa mukaan rakennusalan opiskelija virtuaalisen rakennustyömaan rakennusmestariksi jne. Näin opiskelijat saavat tuntua siihen, miten asiat isoissa rakennusprojekteissa todella tapahtuvat. Yhteistoiminnallisen oppimisen periaate toteutuu tässä ihan aidosti – yksin ei sähköasentajaopiskelija saa taloa rakennettua. Myös neuvottelu- ja tiimitaidot joita oikeassa elämässä tarvitaan, saavat tässä harjoitusta. Jyväskylän ammattiopisto on toteuttanut hieman vastaavaa PedaGames-hankkeessa tuotetussa peliympäristössä, tätä esiteltiin Oppiminen eri maailmoissa -seminaarissa Savonlinnassa 6.-7.8.2009.
  • Hienoa Second Lifessa on myös mahdollisuus vierailla ajassa ja paikoissa joihin ei muuten ehkä päästäisi (virtuaalikaupungit menneisyydessä ja nykyaikana, eri kulttuurit). Esimerkiksi Kiinaan työhön lähteville on rakennettu mahdollisuus harjoitella paikallisia tapoja Second Lifessa. Vaikka voidaan olla montaa mieltä siitä, vastaako käynti matkailunähtävyyksien virtuaalisissa vastineissa aitoa kokemusta, mielestäni se on kuitenkin parempi kuin ei mitään. Opiskelu on taatusti mielenkiintoisempaa Second Lifessa kuin koulukirjoja lukemalla.
  • Erilaisten roolien harjoittelu Second Lifessa on myös mahdollista – vaihtamalla avataren ulkoasua voidaan testata, miltä tuntuu olla mies/nainen/valkoihoinen/tummaihoinen.

Muutamia SLURLeja evääksi Second Lifen opetuskäyttöön tutustuville:


Tämä materiaali on tuotettu osana AVO-hanketta, jonka rahoittajina toimivat Euroopan sosiaalirahasto ja Lapin ELY-keskus. Hanketta koordinoi Suomen eOppimiskeskus ry.

avo

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: